Wiskunde met een Hart
Ontwikkeld door Rudi Van Elshocht, met 30 jaar ervaring
De WISKART-METHODE draait om vier thema’s:
- Zelfvertrouwen
- Positiviteit
- Rekengevoeligheid
- De vicieuze cirkel in de juiste richting laten draaien
-
Positieve Ingesteldheid: We focussen op wat goed gaat en benadrukken dat. Fouten minimaliseren we zoveel mogelijk en zetten we in perspectief. Bijvoorbeeld: als er 24 dingen goed zijn gegaan en één fout, dan benadrukken we die 24 goede punten.
-
Rekengevoeligheid: Naast taalgevoeligheid hebben we ook rekengevoeligheid. Wanneer dit naar voren komt, benoemen we dit, wat leidt tot meer zelfvertrouwen.
-
Zelfvertrouwen: Door positieve feedback en herkenning van rekengevoeligheid neemt het zelfvertrouwen toe.
-
Verantwoordelijkheid van de Leerkracht: Als een leerling iets niet begrijpt, ligt de verantwoordelijkheid bij de leerkracht om het op een andere manier uit te leggen, desnoods meerdere keren, totdat de leerling het snapt.
-
Geduld en Tijd: Net als bij het leren dansen, moet onderwijs rustig en stapsgewijs zijn. Begin met eenvoudige oefeningen en bouw langzaam op naar complexere taken.
De vicieuze cirkel in de juiste richting laten draaien:
- Wat je niet goed kunt, doe je niet graag. Het kost veel moeite en je vermijdt het. Hierdoor verlies je energie en leer je het met meer moeite.
- Wat je niet graag doet, doe je weinig of niet.
- Omdat je het niet veel doet, word je er niet beter in.
- Omdat je er niet goed in bent, doe je het niet graag. En zo is de cirkel rond.
Omgekeerde vicieuze cirkel:
- Wat je goed kunt, doe je graag.
- Wat je graag doet, doe je veel.
- Wat je veel doet, daar word je goed in.
Zelfvragen stellen:
Elke leerling kan wiskundige problemen oplossen als hen de juiste vragen worden gesteld. We leren leerlingen hoe ze deze vragen aan zichzelf kunnen stellen.
Heb je interesse in deze fantastische methode?